The Daily Telegraph
The Daily Telegraph front page.jpg
Cover of The Daily Telegraph (26 May 2016), occupied by a hit piece on David Feeney, during the 2016 federal election campaign.
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
Owner(s)Nationwide News
(News Corp Australia)
EditorBen English
FoundedThe Daily Telegraph 1879
The Daily Telegraph-Mirror 1990 (merger with The Daily Mirror)
The Daily Telegraph 1996
Headquarters2 Holt Street, Surry Hills, Sydney
Circulation280,731 (Weekdays)
265,711 (Saturday) (as of 2013-14 financial year)
Readership1,191,000 (Weekdays)
909,000 (Saturday)
Websitewww.dailytelegraph.com.au

The Daily Telegraph, also nicknamed The Tele, is an Australian daily tabloid newspaper[1] published in Sydney, New South Wales, by Nationwide News Limited, a division of News Corp Australia (formerly News Limited). The Telegraph is published Monday through Saturday and is available throughout Sydney, across most of regional and remote New South Wales, the Australian Capital Territory and South East Queensland.

Amongst those ranked by Nielsen, the Telegraph's website is the sixth most popular Australian news website with a unique monthly audience of 2,841,381 readers.[2]

History

Founded in 1879,[3] The Daily Telegraph ran as a broadsheet until 1927, when it switched to a tabloid format. The paper returned to a broadsheet format in 1931, but paper restrictions during the Second World War saw it return to tabloid format in 1942.[4] From 1936 until its sale to Rupert Murdoch's News Limited in 1972, the Telegraph was owned by Sir Frank Packer's Australian Consolidated Press.

In February 1957, Prime Minister Robert Menzies barred Telegraph correspondents from his press conferences because the paper had been critical of his policies.[5]

In October 1990, at the same time as a merger took place between its Melbourne sister papers The Sun News-Pictorial and The Herald, the Telegraph merged with its afternoon sister paper The Daily Mirror to form The Daily Telegraph-Mirror with morning and afternoon editions. The new paper continued in this vein until January 1996, when its name reverted to The Daily Telegraph. The paper continued morning and afternoon editions until January 2002, when the afternoon edition was discontinued.

The circulation of the Telegraph during the June quarter 2013 was 310,724 on weekdays,[6] the largest of a Sydney newspaper. In the 2013-14 financial year it decreased 9.65% to 280,731.[7][8] In the financial year ending June 2019, the Mon-Fri readership of the Daily Telegraph declined 10.9%. The Saturday readership declined by 19.3%. [9]

Breaches of media ethics in coverage of LGBTI people